Sulijóga

Az iskolás jógaórákra 7 éves koruktól várom a gyerekeket. A mai gyerekek már nagyon sok tárgyi tudással rendelkeznek, de sokszor tapasztalom, hogy például az érzelmek kifejezése, illetve felismerése terén már kevéssé járatosak. A jóga azért fantasztikus eszköz, mert egyszerre ad lehetőséget az érzelmi intelligencia fejlesztésére, tárgyi tudás bővítésére és mozgásfejlesztésére.

5 éves koruk után, de 6 éves korukra már egészen biztosan, sokkal hamarabb rá lehet venni egy kis mozgásra a gyerekeket, ha a jógaórán sok tárgyi tudást adunk át. Ilyenkor olyanok, mint a szivacs erre lehet alapozni. Ezért a sulis jógaórák alapját már inkább egy őket érdeklő téma, probléma, vágy, cél köré szervezem:

Pl:

  • Érzések: önbizalom, magabiztosság, félelem, vidámság
  • Testrészek és minden, amit róluk tudni kell pl.: Miért szereted a lábadat?
  • Érzékszervek: „illatos” óra
  • Barátság óra: avagy hogyan lesz sok barátom?
  • …stb

Az iskolások már sokszor terápiás jelleggel járnak jógára, hiszen a sok üléstől, hanyag tartástól már gerincferdüléssel vagy egyéb tartáshibából eredő problémával küzdenek. Ezek orvoslására, javítására remek ászanák, pózok vannak, amivel megtaníthatjuk őket a helyes testtartásra, helyes ülésre, állásra. Megerősödnek azok az alapizmok, amelyek az egészséges tartáshoz, járáshoz, üléshez kellenek. A jóga egy szimmetrikus mozgásforma, ami nagyon fontos az iskoláskorú gyerekeknél, hiszen nem terheli egyoldalúan a fejlődő, növésben lévő csontozatot, izomzatot. A sulis korosztály kedveli ezt a mozgásformát, mert ilyen gyakorlatokkal az iskolában nem találkoznak, és szeretik magukat új dolgokban kipróbálni. Mivel jógaórán soha nincs verseny, ezért a visszahúzódóbb, kevésbé magabiztos gyerekek is szívesen járnak, hiszen alapelv, hogy mindenkit saját magához mérünk, nem a többiekhez. Érdekes tapasztalat ez a túl sok önbizalommal rendelkezők számára is, hiszen ezen az órán biztosan lesz olyan gyakorlat, ami nem megy elsőre, illetve, amelyet csak lassan és az erő visszafogásával, lassú adagolásával lehet elvégezni. Természetesen nagyon sokat játszunk, játszva jógázunk, mert a nevetés, a vicc ennél a korosztálynál biztos befutó!:-)

Szorongásoldás

A mai gyerekekben nagyon sok feszültség van. Ez természetesen adódik a pszichológiai fejlődésükből, hiszen sok mindent át kell élniük, meg kell küzdeniük ahhoz, hogy lelkükben egy egészséges immunrendszer kialakuljon. Sajnos ezen a természetes folyamaton túl, a mai világ, iskolarendszer, társadalom egyre inkább úgy tekint a gyerekekre, mintha kicsi felnőttek lennének. Olyan elvárások, olyan leterheltség várja őket az iskolában, mint a szüleiket az állandóan versengő munkaerőpiacon. A világ a tökéletest várja el mindenhol, mindenkitől. Ez pedig nagyon ártalmas. A versenyben mindig csak egy lehet boldog. Az, aki nyert. Pedig egy csapat, ahol mindenkinek vannak különleges képességei, tehetsége sokkal többre képes, mint egyetlen a tökéletességbe belefeszülő ember. Ezt az „együttet”, ezt a versengésmentességet, a saját tehetségük felismerését, megtalálását igyekszem minden suli jóga órán megmutatni, megtapasztaltatni velük. Olyan gyakorlati technikákat- légzőgyakorlatok, stresszoldó pózok- sajátítanak el, amelyeket később bármilyen nehéz helyzetben alkalmazni tudnak.

A relaxáció eszközével igyekszem megmutatni és felfedeztetni a gyerekekkel csodálatos belső világukat. A fantázia, képzelőerő, belső képalkotás nagyon fontos és jótékony hatással van a memóriára, tanulási képességekre is.Megtanulnak a belső erőforrásokból töltekezni.

Gyakoroljuk az érzések felismerését és azokat megélni, megérteni. Minden órán lehet panaszkodni és hálát adni. A jó és rossz hírek híradójában, mindenki beszélhet. Ezek néha banálisnak tűnhetnek, de fontosak, hiszen a héten egyszer egy egész csoport az ő bánatára vagy örömére figyelt. Szerintem, ahogy minden más “oktatásban” is fontos az oktató és a gyerekek közötti bizalmas kapcsolat.

A gyerekjóga óráimon arra törekszem, hogy jó hangulatban, biztonságos légkörben minél több tapasztalatot szerezhessenek a hozzám járó gyerekek saját testük működéséről, érzéseikről, és visszajelzést kapjanak saját magukról csoporthelyzetben, a társaiktól. Így egyre tudatosabbak lehetnek viselkedésükben, mozgásukban és ez segít, hogy békés, szeretetteljes viszonyban lehessenek önmagukkal és így tudjanak kapcsolódni a körülöttük lévő világhoz, emberekhez.

Az aktuálisan elérhető jógaórákért nézd meg a naptárt!

Nézz bele az óráimba!