Relaxáció játékosan
Az iskolai teljesítmény mindenkire hatással van. Szülőre, gyerekre, tanárra egyaránt. Mindannyian azt szeretnénk, ha a gyerek a lehető legjobbat hozná ki magából.
A mai iskolai rendszer sok szidást kap, és nincs a kezünkben – sem szülőként, sem tanárként – a gyors változtatás lehetősége. Tehetetlenek azonban mégsem vagyunk. Tudunk a gyerekek kezébe olyan módszert adni, amelyet elsajátítva, sikeresebben birkózhatnak meg az iskolai kihívásokkal. Legyen az a kihívás a tantárgyakkal, a az osztályközösséggel, vagy a pedagógusok elvárásaival kapcsolatos.
A LazulÓrák Relax tanfolyam egy olyan segítség, amely hatékonyan támogatja a gyerekek iskolai életét. Tanulás, figyelem, indulatok, barátok, tanári elvárások, önbizalom és még sorolhatnánk, milyen összetett fogalom is az “iskolai élet”.
A 8 alkalmas tanfolyam során a gyerekek sok olyan játékos gyakorlattal, feladattal és relaxációs módszerrel ismerkednek meg, amelyek segítik őket ebben az összetett iskolai világban. Nem mellékes szempont, hogy mivel gyerekekről van szó, természetesen sok mozgás, játék, vidám,elfogadó légkör várja minden alkalommal a gyerekeket, ami már önmagában feltöltő.
A programról és a relaxáció hatásáról még részletesebben ITT olvashatsz, Rólam pedig ITT találsz többet.
A program részletei
A tanfolyam összesen 8 alkalomból áll. Ebből az első alkalom még nyílt (itt a gyerekek megismerkedhetnek egymással és a foglalkozással, relaxációval és eldönthetik, hogy tetszik-e nekik, ), majd zárt csoporttá alakulunk, és később nem lehet csatlakozni.
Az iskolás gyermekeink tehát nincsenek könnyű helyzetben. Egy nagyon gyors, teljesítmény orientált és ingerekben túlburjánzott világban kell megállniuk a helyüket. Ez nem csak az őket tágabban körülvevő világra értendő, hanem sajnos a közvetlen környezetükre, iskolájukra, osztályukra is.
Ennek következtében már alsó tagozaton nagyon sok gyermek szenved a szorongástól, stressztől. Ez érinti az egyébként jól teljesítő gyerekeket és a megnyilvánulni pont a túlzott szégyenlősség, izgulás miatt nem tudó, ezért szorongó gyerekeket is. A mai iskolarendszer,de akár mondhatnám a mai élettempónkat is, nem veszi figyelembe a gyermekeink lélektani fejlődési ütemét, nem tudja kielégíteni a gyerekek egészséges testi-lelki fejlődésének szükségleteit . A gyerekek között lévő hatalmas fejlődésbeli különbségeket pedig egyáltalán nem tudja kezelni.
Az iskolai kudarcok, mélyen a gyermekek önmagukról alkotott képébe égnek és hajlamosak magukat a kudarccal azonosítani. Ez pedig mintegy öngerjesztő folyamatként előrevetíti az alacsony önértékelés, az önbizalomhiány érzését, ami gátja lehet az egyébként a mélyben ott rejlő képességek kibontakoztatásának. Ennek az is oka, hogy a mai iskola elsősorban a bal agyféltekét, az analitikus, elemző gondolkodást fejleszti, és nem szán figyelmet a jobb agyfélteke pallérozására. Ahol az érzelmek, a kreativitás, az alkotás, teremtés, spontaneitás gyökerezik, valamint a testi működési folyamatainkkal is ez a félteke van automatizált kapcsolatban. Az egészséges működéshez pedig ennek a két agyféltekének az összehangolt működésére van szükség. Sőt, a manapság olyan sokszor hallott „érzelmi elsivárosodásért” is a jobb agyfélteke elhanyagolása a felelős.
A világot és a jelenlegi iskolarendszert nem tudjuk megváltoztatni. Tehetetlenek mégsem vagyunk, hiszen van egy remek módszer, amelyet bárki el tud sajátítani . Ez pedig a relaxáció, és ez ma olyan, mint egy életelixír gyermeknek felnőttnek egyaránt.
Mit is jelent pontosan a relaxáció?
A relaxáció széles körű jelentésben a megnyugvás, felfrissülés, fizikai, szellemi felfrissüléshez vezető módszerek, tárgyak, eszközök összességét értjük.
Hogyan relaxálnak a gyerekek a LazulÓrákon?
A Lazulórákon a tudatos pihenés technikáját sajátítják el a résztvevők, megtanulják tudatosan ellazítani az izmaikat, ezáltal képessé válnak a pszichés feszültség csökkentésére. Ebben az ellazult állapotban egy-egy történetet, képet kell elképzelniük, vizualizálniuk, amelyek segítik őket a feszültségek oldásában és az esetleges nehéz érzelmi helyzetek megoldásában. Indulat, harag, düh, szomorúság, stb…. Felfedezik a saját belső világukat, és ez nagyon fontos tudás, hiszen a tanulási zavarok jó része összefügg a belső képalkotás képességének hiányával. Ez a képesség a tanulási problémával nem küzdő gyerekeket is nagyban segíti, hiszen az absztrakt gondolkodás fejlődését támogatja.
A teremtő képzelet működtetésével fejlődik a kreatív gondolkodásuk, a felkínált képek, történetek elősegítik az énképük formálódását , megerősödik önbizalmuk, javul az önértékelésük.
A LazulÓrák több, mint relaxáció, hiszen nem csak a relaxáció technikáját sajátítják el a gyerekek, hanem olyan játékokat és gyakorlatokat is ( pl. légzéstechnika), amelyek gyakorlati segítséget jelentenek az iskolai hétköznapokban. Legyen szó az érzelmek kezelésének képességéről, indulatkontrollról, vagy megnyugvásról egy-egy dolgozat vagy felelés előtt.
Milyen előnyre tehet szert, aki elvégzi a LazulÓrák tanfolyamot:
Javuló koncentráció, jobb összpontosítás, fókuszálás
Felfedezi saját belső világát, teremtő képzeletét, ezzel támogatva és fejlesztve az absztrakt gondolkodást és a kreatív gondolkodást
Javuló énkép, önértékelés, önbizalom
Megtanulja érzelmeit felismerni, kezelni, kontrollálni
Megtapasztalja a nyugalom állapotát, megtanulja nyugalmát visszaszerezni
Megtanulja tudatosan ellazítani a testét, ezzel feloldva a pszichés feszültségeket
A program időtartama:
A program 8 alkalomból áll körülbelül 2 naptári hónapot ölel át. A kutatások szerint ennyi idő szükséges, hogy a gyerekek rendszeres, irányított gyakorlás során elsajátítsák a testi-lelki megnyugvás alapjait. Ezt követően önállóan is tudnak relaxálni.
A tanfolyam kiscsoportos közösségben zajlik, hiszen az iskolában és az osztályban is egy közösségben kell megtalálniuk a gyerekeknek a helyüket. Ez a kiscsoport a játékok során nagyszerű tanulási lehetőség a többi gyerekről, arról, hogy mennyire másként működik egy másik gyerek ugyanolyan helyzetben . Ez elősegíti, hogy a gyerekek nyitottabbakká és elfogadóbbakká váljanak egymással és önmagukkal is.