Óvodától a középiskoláig
LAZULÓRÁK műhely pedagógusoknak.
A mai kor nagy kihívás elé állítja a pedagógusokat, szülőket és a gyerekeket is. Ezeknek a kihívásoknak és nehézségeknek egy részére nincs ráhatásunk, de szerencsére van egy olyan hatalmas terület, amelyre igen. Ez pedig nem más, mint az ember saját belső világa.
Felnőttben és gyermekben egyaránt ott rejlik sokszor ismeretlenül az a belső világ, amelynek felfedezésével, tudatos megismerésével számos, ma az iskolákban fennálló nehézség eltűnhet, vagy legalábbis könnyebbé válhat. Persze ez sem varázsszer, nem lesz tőle kevesebb az adminisztráció, a hátrányos helyzetű gyerekek körülményei sem változnak meg tőle, azonban olyan útravaló lehet, amelyet biztos, hogy minden gyermek és pedagógus is sikerrel hasznosíthat, hiszen a nehéz helyzetekkel, stresszel való megküzdés képességét erősíti, ha megtanulunk ellazulni.
A LAzulÓrák olyan módszereket gyűjt egy csokorba, amelyek az ellazulás és koncentráció képességének elsajátítása, gyakorlása révén sikeresen meg tudja támogatni a pedagógus munkáját.
A LazulÓrák foglalkozás célja, hogy segítséget adjon a mai óvodai, iskolai körülmények között a pedagógusoknak és a gyermekeknek, hogy fölfedezzék a saját belső világukat, kihasználják és saját maguk szolgálatába állítsák belső erőforrásaikat. Stressz oldás, a koncentráció javítása, az érzelmek felfedezése, és uralása, önbizalom, önértékelés, önismeret erősítése és a nyugalom, megtapasztalásának, visszaszerzésének képessége. Ezzel, nem csak figyelmesebb, koncentráltabb, befogadóbb gyerekeket kapunk, hanem javul a csoportban/osztályban az együttműködésre való hajlam, illetve nyugodtabb légkör alakul ki, amely segíti, hogy hatékonyabb legyen a tanulás, tanítás.
A LAzulÓrák foglalkozás játékait, módszereit, gyakorlatait, az elmúlt 9 évben képzéseken szerzett tudás, saját gyakorlásom, illetve a gyerekekkel végzett relaxációs gyakorlatok tapasztalatai alapján állítottam össze. Részletes szakmai bemutatkozásom ITT található.
Több, mint 5 éve vezetek gyermekek számára relaxációt, én magam pedig több, mint 8 éve relaxálok. A tapasztalataim abszolút pozitívak. A gyerekek nagyon hamar elsajátítják, nagyon szeretik és önállóan is alkalmazni tudják az ellazulást, relaxációt. Még azok a gyerekek is, akik egyébként Hiperaktivitással küzdenek. Nagy segítség lehet, egy-egy vizsga, megmérettetés előtt a felkészülésében, vagy egy nehezebb érzelmi helyzet feldolgozásában is.
Sajnos eddig a relaxáció bevezetése a magyarországi iskolákban nem aratott osztatlan sikert a pedagógusok körében, pedig sok külföldi ország iskolájában rendszeresen használják a módszert sikeresen. Számos félreértés és talán a nem megfelelő tájékoztatás volt ennek oka. Hiszen a relaxáció nem más, mint a stressz oldására szolgáló módszer. Abban pedig egyetérthetünk, hogy a mai iskolában a stressz gyermeket és felnőttet egyaránt érintő, tanulási és tanítási hatékonyságot csökkentő tényező.
Habár a világ keleti feléről származik, vallási gyökereitől és tartalmaitól elszakadt itt nyugaton, és ma már a nyugati orvostudomány is igazolta jótékony hatását az ember testi-lelki egészségére.
Hazánkban Prof. dr.Bagdy Emőke dolgozott ki az iskolák számára egyrelaxációs feladatgyűjteményt, ez minden iskola számára elérhető.
A stresszkezelésnek és a szervezeti psziochoszomatikus tünetek, sőt betegségek kezelésének a relaxáció az egyik legfontosabb módszere
Milyen előnyökkel jár a gyermekek számára a relaxáció ?
• A pihent, nyugodt gyerek hosszabb ideig képes figyelni, valamint nyitottabb és érdeklődőbb.
• A relaxáció elősegíti a koncentrációt, a figyelem egy fókuszba terelését, így hatékonyabban tud tanulni. A fókuszáltság megnyugtató hatású.
• Fejleszti a képzelőerőt, ami pedig szinte valamennyi tananyag elsajátításához szükséges.
• A relaxációs foglalkozások során a gyerekeknek mind saját magukkal, mind egymással, mind a pedagógussal megerősödik a kapcsolata, ezáltal javul a csoportban az együttműködés.
• A foglalkozások elősegítik, hogy a gyermekek jobban megismerjék önmagukat és képessé váljanak indulataik, érzéseik kezelésére, kontrollálására.
Milyen előnyökkel jár a pedagógus számára a relaxáció ?
• A Lazulórák programot heti szinten az órarendbe beillesztve, délután a napközis foglalkozásokon, nyári táborokban is lehet alkalmazni, illetve egy-egy gyakorlatot az óra/foglalkozás elején a figyelem, koncentrált állapot elérésére vagy éppen az osztály/csoport megnyugtatására is.
• A foglalkozások nyomán lehetőség nyílik a gyermekeket átfogóbban, teljesebben megismerni, nem csak egyéni szinten, hanem a csoportos játékok révén, a csoportműködés szintjén is.
• A Lazulórák gyakorlatait a pedagógus is elsajátítja, azok rendszeres gyakorlásával saját maga is oldottabb, stressz- mentesebb lesz, így kipihentebben, elfogadóbban és feltöltődve tudja a rá bízott gyermekeket vezetni. Ez a mai oktatási körülmények között a kiégést is segíthet megelőzni!
A saját környezetemben azt figyeltem meg, hogy sok pedagógus azért idegenkedik a relaxációtól és annak bevezetésétől, mert nem igazán ismeri a relaxáció mechanizmusát, és mert nincs saját élményű tapasztalata. Nem tudja, hogyan fogjon neki, fél attól, hogy valami ártalmasat tesz a gyerekekkel. Márpedig valamit továbbadni, megtanítani akkor lehet, ha én magam jártas vagyok az adott témában.
Ezért összegyűjtöttem és kidolgoztam olyan foglalkozás terveket, amelyek a tanórai/óvodai foglalkozás kereteibe illeszthetőek. Ennek elsajátítását pedig műhelymunka során az érdeklődő pedagógusok saját élményeiken keresztül tapasztalhatják és tanulhatják meg. Így saját élményekkel, tapasztalatokkal gazdagon vághat bele bárki a saját csoportjával/osztályával a LazulÓrákba!
Mi történik a LazulÓrák műhelyben?
Ellazulást, megnyugvást, koncentrációt fejlesztő gyakorlatok, játékok, módszerek, stressz oldó technikák, amelyeket akár közép-és általános iskolában tanórai, illetve óvodai keretek között is alkalmazni lehet.
Aki a műhelymunkán részt vesz, saját élményein keresztül tapasztalhatja meg ezeknek a gyakorlatoknak jótékony hatását. A program végére hasznos, gyakorlati tudással felvértezve és garantáltan kipihenten távozik mindenki! A műhelymunkán végzett gyakorlatokról, írásbeli jegyzetet kap minden résztvevő.
Hogyan lehet megismerkedni a LazulÓrák foglalkozással?
Bár a problémák hasonlóak a mai óvodai, iskolai rendszerben, a lehetőségek nagyon különbözőek az egyes intézményekben. Az alábbiakban felsorolt lehetőségeken kívül rugalmasan, az egyedi igényekhez alkalmazkodva, szívesen segítek a témában érdeklődőknek, legyen az szervezet, klub, osztályfőnök vagy intézmény.
LazulÓrák osztályfőnöki óra
45 perces foglalkozás az osztállyal közösen, ahol az osztályfőnök is részt vesz. Különösen alkalmas olyan időszakokban, amikor sok feszültség érte a közösséget akár a tanulás, akár egyéb okok miatt és erősíteni szeretnék az együttműködést gyerek-gyerek valamint a pedagógus és a gyerekek között. Ha szükséges, akár egymás után több alkalommal ismételhető.
Díja: 10.000Ft/ alkalom
Minimum 1,5 órában előadás a relaxáció működéséről, jótékony hatásáról és az óvodai, iskolai rendbe illeszthetőségéről+ saját élmény ennek megtapasztalására. Nevelési értekezleteken vagy akár pedagógusklub-szerű alkalmakon is.
Díja:15.000Ft-tól
LazulÓrák előadás és műhely
LazulÓrák műhely sorozat
5-10 alkalmas műhelysorozat, ahol minden egyes alkalommal egy komplett LazulÓrák foglalkozást veszünk végig. A műhelymunkák során a résztvevők saját tapasztalatot szerezhetnek a relaxációról és az azt előkészítő játékokról. A sorozat végére a résztvevők képesek lesznek saját LazulÓrák óratervet kidolgozni. A Műhelysorozat minden óratervét írásban, jegyzet formájában megkapják a résztvevők, szakirodalmi ajánlóval. Igény esetén a vezetett relaxáció hanganyagát is. Kreditpontokat nem, gyakorlati, kézzelfogható, hasznos módszereket viszont garantál a műhelyen való részvétel.
Díja: megegyezés szerint
Az egyes foglalkozások, előadások és műhelyek díjazását rugalmasan kezelem!